2017-09-10

Vecka 37 11-15 september

Fredag 15 september

Om du vill titta på svenska filmer med text kan du göra det på Öppet arkiv
Klicka under bilden så kan du titta på en film om djur.
Klicka här
När filmen börjar ser du ett T. Klicka på T så kommer svensk text.

Vill du titta på filmer om en katt som heter Pelle Svanslös så klicka här




13 september
Vill du lyssna på svenska nyheter på lätt svenska?
Här kan du lyssna på Radio Sweden!


Tänkte kolla med dig, längst ner på sidan finns en ruta där det står "1 kommentar: "
Bild från Pixabay
Klicka på den och se om du kan kommentera. Försök att skriva en kommentar. Fungerar det?

Bra att tänka på när du skriver en text


Bildresultat för text
Viktiga saker att tänka på när du skriver texter, det gäller när du skriver brev, insändare, faktatexter eller berättande texter.


Passar texten du skriver till uppgiften?
  • Svarar du på mailet?
  • Ger du tips och råd till det som frågas efter?
  • Svarar du på det som man frågar efter i uppgiften?
  • Skriver du en insändare?
  • Skriver du till en kompis?
  • Skriver du till en myndighet?
  • Hänger texten ihop från början till slut? (Finns början, mitt och slut)?
  • Har du en bra början och ett bra slut på din text?
Bildresultat för konjunktioner

Har texten rätt struktur?
  • Har den bra och många olika textbindningar?  t.ex. Eftersom, att, när och, för att, därför att, men, också, så, kanske, om, annars.
  • Har texten omvänd ordföljd? Tid och plats? t.ex.  I skolan, hemma hos mig, i morse, förra veckan, i Sverige, ...
  • Berättar du om olika personer t.ex. Min mamma, min fru, mina barn, min lärare.
  • använder du idiomatiska uttryck?
t.ex.
Jag känner mig glad för att ...
Jag hörde att bussarna ska…
Jag hoppas att vi ska träffas snart så att vi kan…
Mina barn älskar att känna frisk luft…
Mitt hjärta bankar så hårt att det nästan trillar ut.

  • Använder du grammatiken rätt?
  • Skriver du verben i rätt form? presens, preteritum, infinitiv,                                  imperativ, futurum och supinum?
  • Tänk på substantiv och böjningar i singular och plural
  • Använder du många adjektiv?
  • kom ihåg bisatser och bisatsinledare.
    ex.
    Eftersom det regnar idag…
    När jag skulle åka till…
    jag kom sent så sa min lärare…

1 kommentar:

Anonym sa...

Går det att skriva kommentarer? kram Elisabeth