2017-07-30

Vecka 31

Hej på er mina fina elever!

När du läser det här har jag fortfarande semester och är på ön Kreta, i Grekland.


Jag kommer tillbaka till skolan måndagen den 7 augusti och hoppas att få träffa er alla då.
Kommer du ihåg läxan du fick innan semestern? 
Läxan som är att skriva ett recept från ditt hemland. Om du glömt hur du ska göra när du skriver ett recept så klicka på den här länken: Hur man skriver recept

När du och jag ses den 7/8 vill jag att du lämnar ditt recept till mig sedan gör vi en receptbok av alla våra recept.


Här får du ett till recept från mig.

Köttbullar



Ingredienser

Antal portioner
         
·        500 g köttfärs
·        ½ dl ströbröd
·        1 dl grädde
·        2 msk finhackad lök
·        1 ägg
·        1 tsk salt
·        1 krm svartpeppar
·        2 msk Smör




Gör så här:
  1. Blanda ströbröd och grädde. 
  2. Vänta 10 min. 
  3. Lägg i färs, lök, ägg, salt och peppar. 
  4. Rör till en jämn smet. 
  5. Forma smeten till jämna bullar. 
  6. Stek dem i smör-&rapsolja på medelvärme 3-5 min.

Lycka till 😉




Inga kommentarer: